C2E2 ’21: Gehoord van Hawkeye? Auteursrecht in strips

Door Andrew Warrick

“We gaan het hebben over copyrights en credits,” begon moderator Chris Arrant, die vrijdagmiddag op C2E2 het panel over stripauteursrechten opent. Stripschrijvers Dan Parent (Sterven Kitty Sterven) en Stephanie Williams (Nubië en de Amazones), met advocaat en stripliefhebber Dirk Vanover (Strips opstarten 101), besprak het juridische landschap van de stripindustrie.

(L naar R) Dirk Vanover, Stephanie Williams, Dan Parent en moderator Chris Arrant

Het eerste onderwerp dat werd onderzocht, was karaktereigendom. Vanover schetste hoe het auteursrecht “gecompliceerd wordt”, zoals, voordat de… Copyright Revision Act van 1976, mensen “creëerden dingen links en rechts” zonder rekening te houden met eigendomsrechten. Na 1976 kunnen makers hun auteursrechten echter na 35 jaar terugnemen, wat “wat we veel zien” in 2021.

Ouder- maker van de Kevin Keller Archie karakter – beschreef “de goede en de slechte” van het zijn van een For-Hire-schrijver, waarbij de eerste een betaalde baan had, de laatste geen eigen karakters had. “Kevin was het eerste personage dat echt van de grond kwam”, legde Parent uit en zei dat hij “enthousiast was om het te zien. Maar je weet dat je dat opgeeft aan het bedrijf. En gelukkig met Archie… hebben ze nooit geprobeerd te doen alsof ze het personage hebben gemaakt.’ Kevin verscheen op Riverdale, en Parent zegt dat hij werd gecompenseerd, maar ‘buiten de marges’.

‘Je moet gewoon vragen wat je wilt,’ voegde Parent eraan toe, en zei dat het de moeite waard is om te vragen, zelfs als iemands verzoeken worden afgewezen. Hij is blij dat, zelfs als hij niet de volledige eigendom van zijn Archie creaties, kan hij nog steeds zijn eigen koopwaar met de personages verkopen op conventies.

Williams noemde strips ‘onze folklore of sprookjes’, waarbij hij de open en enorm populaire aard van de IP’s erkende, maar bekritiseerde hoe stripmakers niet alleen weinig tot geen geld zien van blockbuster-films, maar hun namen verkeerd gespeld hebben in de aftiteling. “Als je film miljoenen dollars opbrengt,” zei Williams, “zou het leuk zijn om wat kick terug te geven aan je Schepper of hun families.” In Williams’ vorige carrière als onderzoekswetenschapper was de kwestie van eigendom al even complex. ‘Ja, je doet goed werk. Je zou kunnen worden genaaid of je misschien niet.” Haar ervaring was “tot nu toe zo goed”, maar – “Ik verwacht niet echt veel van de grote twee.” Haar plan is om voor Marvel en DC te schrijven, betaald te krijgen en erkenning te krijgen, en de erkenning te gebruiken om onafhankelijke projecten te financieren. Ze noemde dit proces “een situatie van een Trojaans paard, maar er worden geen steden verbrand.”

“Het is op de voorwaarden van de uitgever, niet echt op de jouwe,” zei Vanover over de For-Hire schrijver/uitgever relatie. “Marvel en DC-dingen, ik begrijp het perspectief van het bedrijf eigenlijk… ze willen eigenaar zijn van het werk waarvoor ze betalen en dat snap ik.” Vanover merkte echter op dat de stripwereld in 2021 een “uniek gebied” is, omdat “het is geëxplodeerd vanwege het aanpassingsvermogen van andere media die mensen niet echt begrepen of voorspelden. Dus de vergoeding was gebaseerd op… precies wat je krijgt als je een boek maakt… dat is klote.” Hij leverde David Aja, van wie Haviksoog door kunst geïnspireerde elementen van de Disney+-serie, als een voorbeeld van een maker die werd betaald voor stripwerk, maar wiens boeken de inspiratie vormden voor een kaskraker van miljoenen dollars.

Vervolgens werd er een publieks-Q+A gehouden.

De legaliteit van Williams’ recente Kickstarter-campagne Levende Helden (die Marvel-personages gebruikt) werd ondervraagd. “Het is heel veel … ga je gang en doe het en verontschuldig je later,” zei ze, de Kickstarter vergelijkend met een televisiespecificatiescript. Williams beantwoordde ook een vraag over het wissen van artiesten uit de stripauteursrechtendialoog, waarbij hij erkent dat “een probleem dat al heel lang bestaat, waarbij schrijvers meestal bekender zijn dan artiesten … dat cultureel gezien gewoon moet veranderen, waar we artiesten net zo vaak noemen als schrijvers, omdat… het strips zijn, het is een visueel medium. Dus de kunstenaar zou net zo belangrijk moeten zijn als de schrijvers, zo niet belangrijker.”

Sprekend over het verschil tussen het schrijven van tv en strips, zei Vanover: “In de stripwereld zijn het andere rechten … schrijvers en artiesten [in comics], worden vaker wel dan niet geclassificeerd als onafhankelijke contractanten”, wat betekent “je kunt geen vakbonden vormen, je kunt niet organiseren, je kunt die tarieven niet pushen.” Schrijversgilden, zoals die tv-schrijvers hebben, zijn “gunstiger wat betreft de contractvoorwaarden en hoe ze betaald worden.”

Het laatste onderwerp was de verantwoordelijkheid van een stripconsument. “Consumenten hebben wel wat macht”, zei Williams. ‘Het komt vaak voor dat een boek wordt geannuleerd omdat mensen het niet kopen… dingen beginnen pas te veranderen als mensen dat gaan pushen… Dus ja, iemand wordt echt genaaid, en steunt dat ding dan misschien niet. Ga iets anders steunen. En als je makers ziet die hun eigen werken verkopen… steun dat.”

Ouder noemde de rechtszaak waarbij: Don DeCarlo en de Archie Josie karakter, en gevangen zitten tussen zijn vriendschap met DeCarlo en zijn passie voor het personage. zoals met Haviksoog, werd het werk van DeCarlo door de uitgever gebruikt om miljoenen te verdienen. Het panel concludeerde zonder een definitief antwoord op een kwestie die alleen maar dringender werd: wie zou de stripfiguren moeten bezitten?

Heb je een van onze eerdere C2E2 ’21-verslagen gemist? Vind het hier allemaal!

creditSource link

ZIE JE GEDACHTEN

      Leave a reply

      Wildeboeken.be
      Logo
      Compare items
      • Total (0)
      Compare
      0
      Shopping cart